Ossi Aura Kuluvaakan blogiin 1.10.2021
Johtaminen on monitahoinen kokonaisuus ja johtamiseen liittyviä termejä, ismejä ja uutuuksia on tarjolla paljon. Talouselämän lehdet, business-kirjallisuus, blogit ja some ovat pullollaan toinen toistaan hienompia virityksiä. Enkä halua nyt mitenkään aliarvioida eri näkökulmia, haluan vain sanoa, että kokonaisuus on suorastaan sekava.
Johtaminen vs. johtajuus
Suomen kielessä johtaminen on yleistermi monelle asialle. Kaikki on ”johtamista” ja koskaan ei voi olla varma, mitä keskustelussa tarkasti halutaan sanoa. Itse olen jo pitkään erotellut johtamisen ja johtajuuden, joiden englanninkieliset versiot ovat management ja leadership. Pelkistetysti erot ovat tässä:
Management on johtamisjärjestelmä, päätöksiä, vastuita, mittareita, raportointia ja niiden ohella aktiivisia prosesseja.
Leadership on taas henkilökohtaista yhteyttä kahden henkilön välillä, tavoitteiden sopimista, kannustamista, osallistamista ja empatiaa puolin ja toisin.
Jokainen johtaja toteuttaa / tekee johtamista ja johtajuutta koko ajan, se on selvä. Esim. päätös myynnin organisoitumisesta on johtamista, myyjien motivointi johtajuutta. Osaamisen kehittämiskokonaisuuden päättäminen on johtamista, ihmisten tukeminen oppimisessa johtajuutta.
Voisi lopuksi sanoa, että johtaminen tuo toimintaan suunnan ja selkeyttä, johtajuus taas vuorovaikutusta, keskusteluja, kuuntelua, vauhtia ja motivaatiota sekä merkitystä jokaisen henkilön arkeen. Molempia tarvitaan. Ja ehkä pahinta on suunnaton into ja kova vauhti – ilman suuntaa ja tarkoitusta.
Johtamisen neljä askelta
Blogin otsikossa lupasin johtamisen tehon neljä askelta. Tässä ne tulevat, sisältäen sekä managementtia että leadershippiä.
1. Tee päätös, kyllä tai ei, mutta se on tehtävä nykyistä vastuullisemmin
Yksi esimerkki on tavoitteen päättäminen ja viestintä: Jo vuodesta 2009 alkanut tutkimussarja strategisen hyvinvoinnin ja henkilöstötuottavuuden johtamisesta on osoittanut, että tavoitteen päättäminen on kaiken alku. Ilman tavoitetta suunta on epäselvä ja toiminta ikään kuin valuu eteenpäin. Vauhti puuttuu ja tuloksia ei saada – ainakaan optimaalisella tavalla. Myynnin ja liiketoiminnan johtamisessa tavoitteita on enemmän, mutta ihmisten johtamisessa kehitettävää on paljon.
2. Tee päätös, kuka päättää ja mistä!
Jokainen päätös tehdään epävarmuuden vallitessa ja sitä tulee sietää, mutta mitä selkeämpi on vastuun- ja vallanjako, sitä varmemmin päätös myös syntyy. Riski ja tuotto kulkevat käsi kädessä. Johtajuus vaatii myös riskien ottamista ja sietämistä. Toiminta on selkeää, kun on sovittu (päätetty) vastuun ja vallan jakaantuminen. Tiedetään mitä kukin tekee ja vältetään toiminnan katvealueiden syntyminen. Erityisen tärkeää vastuun ja vallan sopiminen on oppimisen ja asiakashyödyn alueilla. Voisiko sanonta ”anna niin paljon valtaa, että jo hirvittää” olla oikea kuvaamaan tehokkaan organisaation toimintaa?
3. Mittaa muutoksia, kaikkea voi mitata, mutta mittareita ei saa olla liikaa, esim. työkykyjohtamisessa!
Johtamisen tarkoituksena on saada aikaan tuloksia ja ne näkyvät mittareissa. Selkeitä numeroita ovat myynnin kasvu, liikevaihto ja käyttökate. Talouslukujen saavuttaminen edellyttää kuitenkin hyvää johtajuutta, hyvää työtä ja motivoitunutta henkilöstöä. Tämä on osa henkilöstöpolitiikkaa ja vaatii strategisia linjauksia sekä koko ylimmän johdon sitoutumista! Näitäkin – ja näiden kehittämisprosesseja tulee mitata, jotta osataan tehdä tarvittavia viilauksia toimintatapoihin.
4. Ole aidosti kiinnostunut ihmisistä ja mittaa myös tätä
Johtamisjärjestelmän tulee olla rautainen, mutta tulokset tehdään lopulta johtajuuden kautta. Tässä toimitusjohtajan rooli on aivan oleellinen. Toimitusjohtaja luo linjat; hän aktivoi ihmisiä, hän luo avoimen keskustelukulttuurin, hän kannustaa ja hän ottaa jokaisen ihmisen huomioon. Tietysti rautaisen johtamisosaamisen ohella.
Syvennän neljää askelmaa Kuluvaakan asiakastilaisuudessa 28.10.2021 klo 8.30 alkaen. Luvassa on tutkimustuloksia henkilöstötuottavuuden ja johtamisen merkityksestä yrityksen kannattavuuteen ja sen kautta arvonnousuun. Tarjoan myös konkreettisia malleja toimivan hoitoketjun ja työkykyjohtamismallien rakentamiseen!