Epäsuorien ostojen kilpailuttaminen asiakkaan näkökulmasta II

Meillä Kuluvaakalla teemme töitä aina asiakkaan etu edellä ja meistä on tärkeää saada myös palautetta tekemästämme työstä. Haastattelimme kahta asiakastamme, jotta he voivat kertoa minkälaista oli kilpailuttaa epäsuoria palveluostoja Kuluvaakan avustuksella. Nämä haastattelut on julkaistu erillisinä kirjoituksina ja seuraavasta voit lukea sijoitusjohtaja Miikka Laineen mietteitä Kuluvaakan projektista. Aikaisemmin julkaistun asiakashaastattelun voit käydä lukemassa täältä: https://www.kuluvaaka.fi/epasuorien-ostojen-kilpailuttaminen-asiakkaan-nakokulmasta/

1. Esittele lyhyesti itsesi:

Olen Miikka Laine, toimin pääomasijoitusyhtiö Panostaja Oyj:n sijoitusjohtajana. Tehtäväni on etsiä meille uusia sijoituskohteita, ja osassa sijoituskohteissa toimin myös hallitustyössä mukana kehittämässä yhtiöitä.
Kuluvaakan palveluita käytin entisessä tehtävässäni PK-yritys Finnsweet Oy:ssä. Nykyisessä tehtävässäni en ole vielä palveluita käyttänyt, mutta olemme jo sopineet yhteen meidän sijoituskohteeseen tapaamisen toimitusjohtajan kanssa, ajatuksena tehdä kilpailutus.

2. Mikä Kuluvaakan konseptissa herätti mielenkiintosi?

Tietenkin, kun puhutaan bisneksessä rahan säästämisestä, niin se lähtökohtaisesti kiinnostaa aina. Varsinkin, kun on sijoitus- tai talousihminen. Silloin kun tilasin Kuluvaakan palveluita, toimin talousjohtaja-nimikkeellä aikaisemmin mainitsemassani PK-yritys-konsernissa. Mielenkiintoni herätti kulusäästöt, ja toisaalta se oman työn jakaminen ulkopuoliselle sellaisissa tehtävissä jotka ei suoraa itselle kuulu. Pääasiallinen syy käyttää ulkopuolista toimijaa oli se, että uskoimme ulkopuolisen saavan enemmän säästöjä aikaiseksi kuin me itse.

3. Kuvaile ennakko-odotuksia, joita sinulla oli ennen projektin alkua. Kerro myös, kuinka Kuluvaaka vastasi odotuksiisi ja miten nämä mielipiteet muuttuivat matkan varrella?

Isossa kuvassa, varsinaisia ennakko-odotuksia ei ollut, eivätkä mielipiteet muuttuneet parempaan tai huonompaan, vaan projekti hoitui hyvin.

Kilpailutimme silloin muun muassa vakuutukset. Kun tuli ensimmäinen hetki katsoa missä mennään ja tarkastella niitä summia, joita maksoimme vakuutuksista, ja mihin hintaan Kuluvaaka oli ne saanut, tuli epäusko siitä, että tuotteet voisivat olla vertailukelpoisia. Kuluvaaka oli saanut selkeästi halvemmat tarjoukset ja ensimmäinen epäilys olikin, että ehdot vakuutuksissa eivät voineet olla enää samat. Meillä oli käytössä meklari ja luotettiin, että meklari hoitaa hommansa. Myös hän varoitteli, kun ei ollut tarjouksia nähnyt, että katsokaa, että verrataan omenoita keskenään, eikä omenaa päärynään. Tämä ennakko-odotus osoittautui vääräksi, ja sanoinkin sen heti palaverissa myös Kuluuvakan edustajalle. Kuluvaaka onnistui kilpailuttamaan meille samanlaiset vakuutukset samanlaisilla ehdoilla, ja reippaasti alemmilla hinnoilla. Toki siellä oli yksittäisiä eroavaisuuksia, että autovahinkojen omavastuu saattoi olla 50-100€ enemmän, mutta isommassa kuvassa uudet ja vanhat vakuutukset olivat yhteismitallisia.

Sellainen ennakkoasenne oli myös ennen projektin alkua, että tässä joutuu itsekin aika paljon tekemään töitä. Oli positiivinen yllätys, että perustiedot piti kaivaa esille, mutta sitten kun oli vakuutussopimukset ja vakuutuskirjat kaivettu sekä toimitettu Kuluvaakalle, niin ei kuulunut enää mitään ja sitten tulikin yhtäkkiä valmiit vastaukset. Se, että projekti työllisti erittäin vähän, oli selkeä lisäarvo ja osoittautui odotuksia paremmaksi.

4. Kerro kolme konkreettisinta hyötyä joita yritys mielestäsi saa käyttämällä Kuluvaakan palveluita:

1. Säästöt
2. Ei vaivaa itselle juuri ollenkaan.
3. Hyvä asiakaspalvelu. Oli miellyttävä asioida.

5. Kuvittele, että haluaisit vakuuttaa ystäväsi käyttämään Kuluvaakan palvelua. Mitä kertoisit tästä palvelusta hänelle?

Kertoisin, ja olen kertonutkin aikaisemmin edellä mainitut asiat. Palvelu säästi aikaa, säästi rahaa ja aidosti saatiin samoja omenoita halvemmalla. Tässä ei ole kikkailusta kyse.

– Miikka Laine