Viimeisen vuoden aikana keskusteluissa yritysten kanssa on ollut helppo huomata positiiviset uutiset Suomen työllisyydessä ja mukava kasvu investoinneissa. Keskusteluja reunustaneet huolet nopeasti kasvavista avoimien työpaikkojen määrästä Suomessa sekä irtisanoutumistrendistä maailmalla ovat ehtineet kuitenkin kääntyä entistä vahvemmin kustannuksiin ja epävarmuuteen. Viimeaikaiset ikävät tapahtumat pandemian hieman hellitettyä eivät ole omiaan vähentämään epävarmuutta.
Monien palveluiden ja tuotteiden hintojen nousu on totta niin yksityiselämässä kuin liiketoiminnassakin – ruokakaupan hyllyiltä sähkölaskuihin sekä raaka-aine- ja materiaalitoimituksiin puhumattakaan kuljetuskustannuksista. Pelko omasta katteesta sekä kassasta on luonnollisesti suuri myös B2B-palveluntarjoajien keskuudessa ja hinnankorotuksia lupaillaan lähes kaikilla aloilla.
Vastassa on piinaava tilanne, jossa yrityksen kustannuksia joudutaan leikkaamaan, mutta henkilöstön hyvinvointia ei haluta horjuttaa.
Kuluvaakan tärpit kustannusten noustessa:
- Varmista palveluntarjoajien hinnankorotusten oikeellisuus pyytämällä tarjouksia kilpailijoilta, kysymällä tutuilta ja käyttämällä ammattilaista.
- Tasaa budjettiyllätyksiä käymällä läpi myös niiden ostamiesi palveluiden markkinaehtoisuus, joihin hinnankorotuspaineet eivät kohdistu.
- Muista työntekijöiden etuudet ja viihtyvyys, jos leikkauksia joudutaan tekemään. Avainhenkilömenetykset voivat koitua keskipitkällä aikavälillä kalliimmiksi kuin leikkausten säästöt.
- Neuvottele maksu- ja palveluehdot paremmiksi jo siinä vaiheessa kun kassasi on kunnossa.
Jos haluat keskustella aiheesta sekä siitä, miten me olemme pystyneet auttamaan, täytä alla oleva kenttä niin olemme sinuun yhteydessä.